Apel o Przywrócenie Połączeń Kolejowych na Trasie Radom – Łódź

 Do: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego

Wydział Prasowy

al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź


Temat: Wniosek redakcji  do władz województwa

Data: 2024-05-16 


Szanowni Państwo,

Przypomnę że połączenia bezpośrednie wg znanych mi publikacji opisujących doświadczenia organizatorów transportu zbiorowego, generują znacznie większe potoki pasażerów niż połączenia z przesiadka. Ze smutkiem na dworcu kolejowym w Tomaszowie obserwuję mizerne potoki podróżnych w kierunku Drzewicy. Pytam tez podróżujących tamże pasażerów o te potoki i ich własne obserwacje. Po zebraniu tychże uwag i komentarzy, ponawiam apel. Wnoszę po raz nie wiem już który- o zorganizowanie naprzemiennych połączeń przewoźników Koleje Mazowieckie i Łódzka Kolej Aglomeracyjna- bez przesiadek na całej trasie Radom- Łódź. Dodaję listy jakie zebrała redakcja. 

Temat: Apel o Przywrócenie Połączeń Kolejowych BEZPOŚREDNICH na Trasie Radom – Łódź

Szanowni Państwo,

W imieniu swoim a także po lekturze listu Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Regionalnego, a także społeczności Radomia i Łodzi, zwracam się z uprzejmym apelem o rozpatrzenie możliwości przywrócenia bezpośrednich połączeń kolejowych między Radomiem a Łodzią.

Analizując aktualne potrzeby mieszkańców obu miast oraz przyległych regionów, stwierdzamy, że obecny brak bezpośrednich połączeń kolejowych stanowi znaczący deficyt w lokalnej infrastrukturze transportowej, który negatywnie wpływa na dostępność komunikacyjną i ogranicza możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego.

Łódź i Radom, jako duże ośrodki miejskie, pełnią kluczową rolę w regionalnym ekosystemie edukacyjnym, biznesowym i kulturalnym. Wielu mieszkańców Radomia dojeżdża do Łodzi w celach edukacyjnych i zawodowych. Bezpośrednia linia kolejowa, która mogłaby skrócić czas podróży do mniej niż dwóch godzin, byłaby atrakcyjna w porównaniu do podróży drogowej, co z kolei przyczyniłoby się do wzrostu korzystania z transportu publicznego, redukcji emisji spalin oraz zatłoczenia drogowego.

Rozumiemy, że wprowadzenie takiego połączenia wiąże się z wieloma wyzwaniami logistycznymi i finansowymi. Jednakże, sugerujemy następujące rozwiązania organizacyjne, które mogą zminimalizować te bariery:

Pociągi przyspieszone na trasie Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Drzewica – Przysucha – Radom, z obsługą na całej trasie prowadzoną wymiennie przez Koleje Mazowieckie i Łódzką Kolej Aglomeracyjną.

Pociągi lokalne z Łodzi do Drzewicy (dla kilku połączeń proponowana jest  wydłużenie trasy do stacji OPOCZNO POŁUDNIOWE) oraz z Radomia do Drzewicy i wydłużonych dalej do stacji Opoczno Południowe, z możliwością przesiadki na pociągi przyspieszone oraz na połączenia po linii CMK, co umożliwi skomunikowanie kilku kierunków i zapewni dostępność połączeń w inne strony kraju na mniejszych stacjach.

Wierzymy, że nasze propozycje zostaną pozytywnie rozpatrzone, a przywrócenie bezpośredniego połączenia kolejowego między Radomiem a Łodzią znacząco przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz stanie się katalizatorem rozwoju dla obu regionów.

Z niecierpliwością oczekujemy na odpowiedź i jesteśmy otwarci na dalszą współpracę oraz rozmowy mające na celu realizację tego istotnego przedsięwzięcia.


Z poważaniem,

Adam Fularz

Redakcja lodzka.pl radomska.pl

Dol. Ziel. 24a Zielona Góra PL



Re: dot. list w sprawie linii kolejowej Radom- Łódź

to Adam


Panie Redaktorze,

połączenia regionalne organizowane przez Województwa zapewniają przede wszystkim zaspokojenie podstawowych potrzeb społecznych związanych z zapewnieniem dojazdów i powrotów do/ze szkół, uczelni i pracy w godzinach szczytów przewozowych. Na przedmiotowej linii takie dojazdy/odwozy po stronie Województwa Łódzkiego zapewniane są przede wszystkim na odcinku Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Drzewica.


Tam, gdzie jest to możliwe, zapewnione zostanie skomunikowanie pociągów ŁKA kursujących na linii Łódź – Drzewica, z pociągami Kolei Mazowieckich kursującymi na linii Drzewica – Radom. Mając na względzie, że realizowane kolejowe przewozy pasażerskie angażują cały tabor Łódzkiej Kolej Aglomeracyjnej, nie ma bowiem możliwości wydłużenia połączeń z Drzewicy do Radomia.


Przypominamy jednocześnie, że połączenia kolejowe Łódź – Radom przebiegają przez teren województw łódzkiego i mazowieckiego co czyni je w myśl ustawy o publicznym transporcie zbiorowym połączeniami międzywojewódzkimi. Zasadniczy ciężar organizacji przewozów o charakterze międzywojewódzkim i zabezpieczenie podstawowych potrzeb społecznych w tym zakresie spoczywa na organizatorze przewozów i operatorze powołanym do tych przewozów tj. ministrze właściwym do spraw transportu i PKP Intercity S.A. (pociągi pośpieszne i ekspresowe dostępne w komunikacji krajowej).


Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego

Kancelaria Marszałka

Wydział Prasowy


al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź

tel. /+48/ 42 663 33 60, /+48/ 42 663 33 56

W dniu 2020-11-09 19:33, Adam Fularz napisał(a):




do UMWŁ

Drodzy Państwo,

Jakie jest stanowisko UMWŁ w sprawie tego listu?

Pzdr


Date: wt., 12 lis 2019 o 10:49

Subject: Redakcja publikuje list w sprawie linii kolejowej Radom- Łódź

To: 


Redakcja publikuje otrzymany niedawno list:

Dot.: przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Radom - Łódź

Łódź i Radom to sąsiednie duże miasta, liczące odpowiednio 680 i 215 tys. mieszkańców. Łódź jest jednym z sąsiednich ośrodków metropolitalnych, w którym studiuje znacząca liczba młodzieży z regionu radomskiego.

Wobec istnienia bezpośredniej trasy kolejowej, długości 140 km, o dobrych parametrach, brak połączeń kolejowych między tymi miastami jawi się jako ewenement w skali europejskiej. Ciąg Radom–Łódź wpisuje się w dłuższe przebiegi korytarzy transportowych, w szczególności Lublin–Radom–Łódź, wraz z możliwymi przedłużeniami w kierunku Poznania bądź Wrocławia. Szlak przez Radom jest jednocześnie najkrótszym połączeniem kolejowym między Lublinem a Łodzią.

Połączenie kolejowe między dużymi miastami powinno mieć charakter komunikacji pospiesznej/przyspieszonej. 

Przy obecnych parametrach linii kolejowych 22 i 25 możliwy jest czas jazdy poniżej 2 h, konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego. Minimalnym postulatem jest dostępność kilku bezpośrednich połączeń przyspieszonych w godzinach porannych oraz popołudniowo-wieczornych. Natomiast ewentualne połączenie pociągami osobowymi z zatrzymywaniem na każdym przystanku na tej długości trasie nie byłoby atrakcyjne czasowo.

W nawiązaniu do artykułu dotyczącego przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Radom–Łódź (Rynek Kolejowy,

04.09.2019) oraz wypowiedzi przedstawiciela Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego sugerujemy rozważenie wprowadzenia następujących rozwiązań organizacyjnych:

 pociągi przyspieszone na trasie Łódź–Tomaszów–Drzewica–Przysucha–Radom – obsługa na całej trasie prowadzona wymiennie przez przewoźników: Koleje Mazowieckie sp. z o.o. i Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o.

 pociągi osobowe do obsługi lokalnej:

a) Łódź–Tomaszów–Drzewica; na stacji Drzewica skomunikowanie z pociągiem przyspieszonym w kierunku Radomia;

b) Radom–Przysucha–Drzewica; na stacji Drzewica skomunikowanie z pociągiem przyspieszonym w kierunku Łodzi.

Prosimy o odpowiedź w terminie zgodnym z KPA na adres poczty elektronicznej: inwestycje-radom (na serw) gazeta.pl


Łączymy wyrazy szacunku,

dr hab. Inż. Radomir Jasiński

Prezes Zarządu Stowarzyszenia

Comments