Czy będą pociągi z Radomia przez Pionki od razu do Warszawy? Redakcja pyta w UMWM.

 

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Departament Transportu 
03-719 Warszawa

Dotyczy: Prośba o połączenie relacji pociągów Warszawa – Dęblin i Dęblin – Radom w jedną relację Warszawa – Dęblin – Radom oraz uruchomienie połączeń przyspieszonych

Szanowni Państwo,

Zwracam się z uprzejmą prośbą o rozważenie połączenia relacji pociągów regionalnych na trasach Warszawa – Dęblin i Dęblin – Radom w jedną, bezpośrednią relację Warszawa – Dęblin – Radom, z kursami realizowanymi przez pociągi osobowe przyspieszone.

Uzasadnienie

  1. Łączenie dużych ośrodków miejskich
    Relacja Warszawa – Dęblin – Radom połączyłaby trzy kluczowe ośrodki miejskie w regionie, zwiększając dostępność transportu publicznego zarówno dla mieszkańców Warszawy, jak i Radomia oraz mniejszych miejscowości położonych na tej trasie. Obecny podział na dwa oddzielne połączenia utrudnia podróż i wymusza przesiadki, co jest niewygodne dla pasażerów i zmniejsza atrakcyjność transportu kolejowego w tej relacji.

  2. Zwiększenie liczby pasażerów i lepsze wykorzystanie zasobów
    Połączenie obu relacji w jedną trasę przyczyniłoby się do wzrostu zapełnienia pociągów, szczególnie w godzinach szczytu. Mieszkańcy regionu zyskaliby lepszą alternatywę wobec samochodów, co przełoży się na większy ruch pasażerski i lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej.

  3. Zapotrzebowanie na połączenia przyspieszone
    Wprowadzenie pociągów osobowych przyspieszonych na tej trasie umożliwiłoby szybkie i wygodne podróże między największymi miejscowościami na trasie, takimi jak:

    • Warszawa,
    • Otwock,
    • Dęblin,
    • Kozienice (poprzez połączenia autobusowe z pobliskich stacji),
    • Radom.

    Dzięki temu podróż na trasie Warszawa – Radom byłaby szybsza, co uczyniłoby ją bardziej konkurencyjną wobec innych środków transportu.

  4. Wsparcie dla zrównoważonego transportu
    Bezpośrednie połączenie kolejowe zachęciłoby większą liczbę mieszkańców regionu do korzystania z transportu publicznego, co wpłynie na zmniejszenie ruchu samochodowego i poprawę jakości powietrza w regionie.

  5. Przykład z innych regionów
    Inne województwa z powodzeniem realizują podobne rozwiązania, gdzie pociągi regionalne obsługują długie relacje, łącząc większe miasta i oferując dogodniejsze warunki dla pasażerów. Przykładem mogą być województwa małopolskie czy pomorskie, gdzie połączenia regionalne są zintegrowane w ramach dłuższych relacji przyspieszonych.

Propozycja realizacji

  1. Wydłużenie relacji pociągów: Zamiast kończyć kursy w Dęblinie, pociągi z Warszawy mogłyby być kierowane bezpośrednio do Radomia, a pociągi z Radomia – do Warszawy.
  2. Wprowadzenie połączeń przyspieszonych: Zatrzymywanie się jedynie na kluczowych stacjach, takich jak Warszawa Wschodnia, Otwock, Dęblin, Pionki, i Radom, co skróci czas przejazdu, obsługa wszystkich stacji i przystanków tylko na fragmencie trasy danego kursu.
  3. Integracja z komunikacją regionalną: Zapewnienie dogodnych skomunikowań z innymi pociągami i autobusami regionalnymi w Dęblinie oraz na stacjach pośrednich.

Wnioski

Uruchomienie bezpośrednich pociągów osobowych na trasie Warszawa – Dęblin – Radom, w szczególności w formie połączeń przyspieszonych, stanowiłoby istotne udogodnienie dla pasażerów oraz zwiększyłoby atrakcyjność transportu publicznego w regionie. Apeluję o uwzględnienie tej propozycji w planach rozkładu jazdy i podjęcie działań zmierzających do jej realizacji.

Z wyrazami szacunku,

Pozdrawiam,
Adam Fularz

gqazwetawarszawska.pl

Dol. Ziel. 24a Zielona Gora

Comments