Pisaliśmy w sprawie tramwaju w Radomiu


Data:2024-05-28 11:52
Od:adam
Do:przewodniczacy---umradom.pl, bom----umradom.pl


do Radnych Miasta Radom

do Radnych Miasta Radom wniosek o dokończenie przerwanych prac budowlanych nad systemem tramwaju, dla którego sprowadzono już nawet 2 tramwaje z Magdeburga

Szanowni Państwo,


W Olsztynie zbudowano system 5 linii tramwajowych kosztem ok. 250 mln PLN, "Umowa ze zwycięskim konsorcjum FCC Construcción została podpisana 27 czerwca 2011[7]. Jej wartość to 249 781 708,72 zł[8]. wg wikipedii" W Olsztynie tramwaje linii 4 i 2 kursują co 7-8 minut w szczycie, 3 inne linie kursują co 15 minut. W Zielonej Górze wydano nawet większe środki na elektroautobusy do których trzeba kupić co 2 lata baterię za rzekomo 2 mln PLN każda. 

„Tramwaj to znacznie więcej niż środek transportu. Doświadczenie miast francuskich przekonuje, iż największą korzyścią z uruchomienia tramwaju jest prowadzona równolegle wszechstronna odnowa urbanistyczna. Pojawienie się nowoczesnego środka transportu szynowego przemienia wizerunek miasta, nadaje mu wymiar »metropolitalny«” – twierdzi IS cytowany w artykule Gazety Wyborczej. Gazeta ta cytuje wyliczenia Instytutu Sobieskiego m.in., że klientów sklepów wzdłuż nowych linii we Francji i Anglii przybyło o 20 proc., a „przeprowadzenie tramwaju jest kluczowym czynnikiem rewitalizacji zdegradowanych historycznych dzielnic, osiedli mieszkaniowych, obszarów poprzemysłowych bądź pokolejowych”.

Wnoszę o dokończenie przerwanych prac nad budową sieci tramwaju.

Z wyrazami szacunku,

Adam Fularz

Radomska.pl

https://radomskapl.blogspot.com/

Dol. Ziel. 24a Zielona gora


Tramwaje w Radomiu – niezrealizowany system komunikacji tramwajowej w Radomiu. Pierwsze projekty zakładały budowę linii w latach 60. XX wieku.

Historia
Na początku lat 60. XX wieku narodziła się koncepcja budowy pierwszej linii tramwajowej jako alternatywy dla autobusów. Projektowana linia miała połączyć osiedla Potkanów i Gołębiów z centrum miasta i liczyć blisko 25 km, jednakże nie przystąpiono do jego realizacji[1].

W latach 70. prof. Michał Kelles-Krauz powrócił do pomysłu budowy sieci tramwajowej. Plan zakładał budowę głównej linii z osiedla Akademickiego na Ustronie, oraz dwóch odnóg do Gołębiowa i Potkanowa. Projekt był bliski realizacji, jednak upadł.

W roku 1996 powrócono do pomysłu tramwaju. Przedsiębiorstwo Alga sprowadziło nawet dwa tramwaje z Magdeburga, które miały przemierzać ulice Radomia, jednak planów nie zrealizowano.

W 2013 roku zarząd woj. mazowieckiego włączył do Kontraktu Terytorialnego budowę linii tramwajowej, która miałaby być zbudowana w perspektywie unijnej na lata 2014–2020. Jednak do tego pomysłu nie są przekonane władze miasta[2][3]. W 2016 roku wiceprezydent Jerzy Zawodnik określił pomysł jako interesujący, ale zwrócił uwagę na duże koszty, których również nie można pokryć z programu „Infrastruktura i Środowisko”, gdyż jest przeznaczony tylko dla miast wojewódzkich[4].

Proponowane trasy w latach
Lata 60. XX wieku
POTKANÓW - Stalowa - Starokrakowska - Limanowskiego - Wałowa - Mireckiego - Wernera - Malczewskiego - Warszawska - Gołębiowska - BRZUSTÓWKA

Lata 70. XX wieku
OSIEDLE AKADEMICKIE - Chrobrego - Focha - plac Konstytucji - Piłsudskiego - Kościuszki - Dowkonta - Grzecznarowskiego - PCK - Czarna - Młodzianowska - USTRONIE

Odnoga do Gołębiowa (ulicami Struga i Kozienicką)
Odnoga do Potkanowa (ulicami 1905 roku, Dzierżyńskiego, Starokrakowską i Stalową)
Przypisy
 Tramwajem przez Radom [online], cozadzien.pl, 27 lutego 2012 [dostęp 2017-12-16] [zarchiwizowane z adresu 2017-12-16].
 Województwo mówi "tak" tramwajom w Radomiu! [online], cozadzien.pl, 13 listopada 2013 [dostęp 2017-12-16].
 Radom: W Kontrakcie Terytorialnym tramwaj, którego miasto… nie chce. rynek-kolejowy.pl, 2013-11-15. [dostęp 2017-12-16].
 Co z tramwajem w Radomiu? [online], cozadzien.pl, 15 stycznia 2016 [dostęp 2017-12-16].

 

Comments