Pisaliśmy w sprawie tramwaju w Radomiu
Data: | 2024-05-28 11:52 |
---|---|
Od: | adam |
Do: | przewodniczacy---umradom.pl, bom----umradom.pl |
do Radnych Miasta Radom
do Radnych Miasta Radom wniosek o dokończenie przerwanych prac budowlanych nad systemem tramwaju, dla którego sprowadzono już nawet 2 tramwaje z Magdeburga
Szanowni Państwo,
W Olsztynie zbudowano system 5 linii tramwajowych kosztem ok. 250 mln PLN, "Umowa ze zwycięskim konsorcjum FCC Construcción została podpisana 27 czerwca 2011[7]. Jej wartość to 249 781 708,72 zł[8]. wg wikipedii" W Olsztynie tramwaje linii 4 i 2 kursują co 7-8 minut w szczycie, 3 inne linie kursują co 15 minut. W Zielonej Górze wydano nawet większe środki na elektroautobusy do których trzeba kupić co 2 lata baterię za rzekomo 2 mln PLN każda.
„Tramwaj to znacznie więcej niż środek transportu. Doświadczenie miast francuskich przekonuje, iż największą korzyścią z uruchomienia tramwaju jest prowadzona równolegle wszechstronna odnowa urbanistyczna. Pojawienie się nowoczesnego środka transportu szynowego przemienia wizerunek miasta, nadaje mu wymiar »metropolitalny«” – twierdzi IS cytowany w artykule Gazety Wyborczej. Gazeta ta cytuje wyliczenia Instytutu Sobieskiego m.in., że klientów sklepów wzdłuż nowych linii we Francji i Anglii przybyło o 20 proc., a „przeprowadzenie tramwaju jest kluczowym czynnikiem rewitalizacji zdegradowanych historycznych dzielnic, osiedli mieszkaniowych, obszarów poprzemysłowych bądź pokolejowych”.
Wnoszę o dokończenie przerwanych prac nad budową sieci tramwaju.
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz
Radomska.pl
https://radomskapl.blogspot.com/
Dol. Ziel. 24a Zielona gora
Tramwaje w Radomiu – niezrealizowany system komunikacji tramwajowej w Radomiu. Pierwsze projekty zakładały budowę linii w latach 60. XX wieku.
Historia
Na początku lat 60. XX wieku narodziła się koncepcja budowy pierwszej linii tramwajowej jako alternatywy dla autobusów. Projektowana linia miała połączyć osiedla Potkanów i Gołębiów z centrum miasta i liczyć blisko 25 km, jednakże nie przystąpiono do jego realizacji[1].
W latach 70. prof. Michał Kelles-Krauz powrócił do pomysłu budowy sieci tramwajowej. Plan zakładał budowę głównej linii z osiedla Akademickiego na Ustronie, oraz dwóch odnóg do Gołębiowa i Potkanowa. Projekt był bliski realizacji, jednak upadł.
W roku 1996 powrócono do pomysłu tramwaju. Przedsiębiorstwo Alga sprowadziło nawet dwa tramwaje z Magdeburga, które miały przemierzać ulice Radomia, jednak planów nie zrealizowano.
W 2013 roku zarząd woj. mazowieckiego włączył do Kontraktu Terytorialnego budowę linii tramwajowej, która miałaby być zbudowana w perspektywie unijnej na lata 2014–2020. Jednak do tego pomysłu nie są przekonane władze miasta[2][3]. W 2016 roku wiceprezydent Jerzy Zawodnik określił pomysł jako interesujący, ale zwrócił uwagę na duże koszty, których również nie można pokryć z programu „Infrastruktura i Środowisko”, gdyż jest przeznaczony tylko dla miast wojewódzkich[4].
Proponowane trasy w latach
Lata 60. XX wieku
POTKANÓW - Stalowa - Starokrakowska - Limanowskiego - Wałowa - Mireckiego - Wernera - Malczewskiego - Warszawska - Gołębiowska - BRZUSTÓWKA
Lata 70. XX wieku
OSIEDLE AKADEMICKIE - Chrobrego - Focha - plac Konstytucji - Piłsudskiego - Kościuszki - Dowkonta - Grzecznarowskiego - PCK - Czarna - Młodzianowska - USTRONIE
Odnoga do Gołębiowa (ulicami Struga i Kozienicką)
Odnoga do Potkanowa (ulicami 1905 roku, Dzierżyńskiego, Starokrakowską i Stalową)
Przypisy
Tramwajem przez Radom [online], cozadzien.pl, 27 lutego 2012 [dostęp 2017-12-16] [zarchiwizowane z adresu 2017-12-16].
Województwo mówi "tak" tramwajom w Radomiu! [online], cozadzien.pl, 13 listopada 2013 [dostęp 2017-12-16].
Radom: W Kontrakcie Terytorialnym tramwaj, którego miasto… nie chce. rynek-kolejowy.pl, 2013-11-15. [dostęp 2017-12-16].
Co z tramwajem w Radomiu? [online], cozadzien.pl, 15 stycznia 2016 [dostęp 2017-12-16].
Comments
Post a Comment