Kosztów zmiany nazwy spółki nie można zmniejszyć- odpowiada KPRM

Redakcja pisała w sprawie zmiany ceny opłat prawnych dla zmiany nazwy spółki do Prezesa Rady Ministrów: 
"Drogi Panie
Zmiana nazwy spółki z o.o. to wydatek 350 pln za wpis w krs pkus koszty notariusza wg taksy notarialnej- szacuje ze z 1000 pln. Czy można te koszty zmniejszyć?"

Odpowiedzi:

Od: dziennikarze <dziennikarze  na serw. kprm.gov.pl>
Date: czw., 19 gru 2019 o 10:12
Subject: RE: Pytanie do kprm
To: Adam Fularz 


Szanowny Panie Redaktorze,

 

uprzejmie informujemy, że wysokość opłat sądowych, w tym opłat od wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, jest regulowana w ustawie z 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Regulacja wysokości opłat sądowych jest więc pozostawiona do decyzji ustawodawcy. Z punktu widzenia nauki prawa wysokość ta powinna uwzględniać zasadnicze funkcje opłat sądowych, zaś z punktu widzenia praktycznego – także interes fiskalny Skarbu Państwa, bowiem opłaty sądowe są dochodami budżetu państwa. Do Ministerstwa Sprawiedliwości nie wpłynęły informacje, z których wynikałoby, że obecne opłaty są nadmierne lub w inny sposób wadliwe, wobec czego DLPC nie prowadzi prac nad obniżeniem wysokości opłat sądowych od wniosków o wpisy w KRS.

 

Wysokość taks notarialnych ustala Minister Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia wydawanego na podstawie delegacji ustawowej z art. 5 par. 3 ustawy z 14 lutego 1991 roku – Prawo o notariacie. Do taks odpowiednio odnoszą się powyższe uwagi dotyczące opłat sądowych, z tą różnicą, że taksy notarialne stanowią dochód (zasadnicze źródło utrzymania) notariuszy, więc przy ustalaniu ich wysokości musi zostać uwzględniony ich interes majątkowy (wedle ustawy „interes społeczny gwarantujący należyty dostęp do czynności notarialnych w obrocie cywilnoprawnym"). Również w tym zakresie do DLPC nie wpłynęły żadne informacje świadczące o nieprawidłowościach i nie są prowadzone prace legislacyjne.

 

W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt, zgodnie z kompetencją z Ministerstwem Sprawiedliwości.

 

Z poważaniem

Centrum Informacyjne Rządu

 

 



--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Comments