Uzupełnienie dot.: listu do władz gminy Gniewoszów w sprawie kolei do Warszawy



Do UG
Ul. Lubelska 16, Gniewoszów. 

Drodzy Państwo, 

czy redakcja może otrzymać stanowisko gminy na temat propozycji przedstawionych poniżej? Jest to kilka propozycji razem tworzących projekt kolejowy. 

Propozycja wznowienia połączeń szynobusem po istniejących torach

Składam propozycję wznowienia połączeń bezpośrednich kolejowych do st. Gniewoszów z Dęblina i z Garbatki Letnisko. Zbudowanoby peron w m. Gniewoszów. Dobudowanoby torowisko do centrum miasta. Jego proponowany szkic tymczasowego przebiegu dołączyłem.

Przekonuję o możliwościach wznowienia niezbyt intensywnego ruchu kolejowego poprzez przywrócenie bezpośrednich połączeń kolei pasażerskiej do Warszawy.  

W przyszłości możliwe jest zbudowanie nowego dworca kolei pasażerskiej w bezpośredniej bliskości centrum miejscowości. To do Państwa zależy decyzja o możliwości usytuowania przystanku kolejowego w centrum Gniewoszowa czy też- do Państwa zależy decyzja o odbudowie przystanków przy już istniejącej infrastrukturze.

Informuję o szansach na rozwój urbanistyczny i intensyfikację osadnictwa wokół tego typu infrastruktury komunikacyjnej. Przytaczam argumenty korzystając z danych kartograficznych, wskazując na brak lub niewielką ilość takich połączeń szybkiej komunikacji regionalnej w otoczeniu gminy. Wskazuję, iż w bezpośrednim otoczeniu Gniewoszowa brak jest tego typu infrastruktury i podróżni chcąc dokonywać podróży transportem zbiorowym do stolicy województwa korzystaliby z infrastruktury kolejowej właśnie w tej lokalizacji- to jest z peronu,. stacji końcowej kolei w Gniewoszowie.
załączone grafiki z podkładem wg Railmap/Openstreetmap.


Propozycja wznowienie połączenia kolejowego Gniewoszów- Bąkowiec- Dęblin- (Warszawa)

Propozycja wznowienie połączenia kolejowego Gniewoszów- Bąkowiec- Dęblin- (Warszawa), jako połączenia przyspieszonego o czasie przejazdu Warszawa- Gniewoszów w czasie 95- 90 minut. Już obecnie czas przejazdu dla poc. TLK na odcinku Warszawa Wsch.- Dęblin wynosi 1 godz. 13 minut a Warszawa- Garbatka- 1 h 40 minut z przesiadką. Możliwe jest dalsze skrócenie czasu podróży.

Wykorzystana byłaby bocznica z Bąkowca do Wysokiego Koła tj linia kolejowa nr 82. Powstałby tymczasowy przystanek pasażerski.

Jakie jest stanowisko władz samorządowych w temacie  odtworzenia połączenia kolejowego z Gniewoszowa do Warszawy? 

Propozycja trasy szynobusu do Warszawy

Pociąg musiałby być przyspieszony na całości trasy. Pomijałby mniejsze przystanki na trasie. Mógłby obsłużyć wszystkie przystanki na trasie Gniewoszów- Dęblin a od Dęblina zatrzymywać się tylko na najważniejszych stacjach, np. Pilawa. Mógłby kursować trasą z Pilawy przez Osieck, Górę Kalwarię, Piaseczno, Okęcie z uwagi na to że mniejszy typ taboru (tj. szynobus) bardziej się nadaje do obsługi tego odcinka jako poc. przyspieszony. Mógłby kończyć bieg na budowanej w tej chwili stacji Warszawa Główna. 

Trasa- przystanki:
  • Wysokie Koło
  • Gniewoszów a początkowo przystanek tymczasowy przy drodze na Zdunów
  • Sarnów
  • Bąkowiec
  • Zajezierze
  • Dęblin 
  • Pilawa 
  • Osieck
  • Góra Kalwaria
  • Piaseczno
  • Warszawa
Poprzednie listy:

Kozienice chcą powrotu kolei do Warszawy- co sądzi gmina aby ruszyć przy okazji też linię p. Gniewoszów? Ongiś do stacji Wysokie Koło kursowały szynobusy. Linia kolejowa nr 82 nadaje się do wznowienia ruchu kolejowego z Radomia lub Garbatka Letnisko do stacji na terenie gm. Gniewoszów.

Przypominam że istnieje możliwość wykorzystania infrastruktury technicznej kolei. Wystarczy tylko by dobudowano łącznicę do centrum m. Gniewoszów. Jest to wydatek ok. 2000 mb szyn staroużytecznych oraz podtorze i podkłady. Konieczna jest budowa przystanku.

Proponuję aby gmina wpisała do MPZGP zamiar budowy takiej łącznicy w przyszłości.  Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji. 

Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja radomska.pl
Dolina Zielona 24A Zielona Góra

Załączniki:

Przebieg linii nr 82 wg bazakolejowa.pl
 Bąkowiec   (W)
0,0000
 
 1,324
 
 6,349
 
 
  Wysokie Koło   (W)
12,073
 
 
  Puławy Azoty   (L)
23,049


Prędkości i opis prac na linii
2007-11-18 Wysokie Koło - Puławy Azoty ↔ 20 km/h Import PLK2007_10
 2007-11-18 Bąkowiec - Wysokie Koło ↔ 40 km/h Import PLK2007_10
 2009-12-13 Bąkowiec - Wysokie Koło ↔ 0 km/h Import PLK2010_05
Bąkowiec - Puławy Azoty (data nieznana) 

[Marzec 2015r] Na linii trwają jakieś roboty. Krzaki wokół torowiska za Bąkowcem wykarczowane. Świadkowie mówią o zwożeniu na te tereny materiału staroużytecznego (w tym podkładów betonowych) mających posłużyć do rewitalizacji linii. Portale branżowe i media lokalne milczą na ten temat. (info: Radomir Jasiński, 02-04-2015 wg bazakolejowa.pl)
-- 

Opisy zdjęć w archiwach
Zaasfaltowany przejazd kolejowy w ulicy Sarnowskiej w drodze nr 788 zaraz za Gniewoszowem (widok w kierunku Gniewoszowa od strony Sarnowa). Tor w gruncie istnieje a przebiega pomiędzy betonowymi słupkami widocznymi po obu stronach drogi (po 3 słupki) w pagórku widocznym w drodze.

Z uwagi na to, że droga nr 788 w okolicach Sarnowa na odcinku Gniewoszów-Sarnów nie jest prostym odcinkiem i posiada trochę zakrętów, to tor linii kolejowej nr 82 przecina ją 3 razy. Jedyne miejsce gdzie tor widać w drodze (nie jest jeszcze zaasfaltowany) to przejazd kolejowy tuz przy stacji Sarnów koło Wysokiego Koła (w lewo stacja Sarnów). Widok na drogę 788 w kierunku Gniewoszowa.

Zdjęcie z byłego (obecnie zaasfaltowanego) przejazdu kolejowego w drodze 788 - pierwszy przejazd zaraz za Gniewoszowem. Widok w kierunku stacji Sarnów koło Wysokiego Koła. Jak się dobrze przyjrzeć to w trawie widać tor kolejowy.

Jadąc drogą nr 788 od stacji Sarnów koło Wysokiego Koła w kierunku Gniewoszowa tor linii kolejowej 82 przecina drogę 3 razy. Na zdjęciu widać drugi przejazd kolejowy (obecnie zaasfaltowany - droga była remontowana). Po lewej stronie widoczny jest nasyp linii kolejowej. Tory nadal istnieją.



Pozdrawiam
-------
Merkuriusz Polski
Adam Fularz
Redakcja radomska.pl
Dolina Zielona 24A Zielona Góra


Comments